L'activitat per excelència de la SAE ha sigut l'estada de tot un dia en una escola. Jo he tingut la sort de poder disfrutar de l'experiència a l'escola El Martinet, escola pública de nova creació situada a la població del Ripollet.
Espai destinat a la lectura |
No hi ha separació per edats, l'escola es divideix per petits (educació infantil) mitjans (1r a 3r de primària) i grans (4rt a 6è de primària).
Tonucci estaria content de veure que encara que són minoria, de mica en mica aquest tipus d'escoles estan guanyant terreny.
No hi ha el concepte de mestre transmissor de coneixements, els alumnes, dins d'uns límits, escolleixen què volen aprendre oferint diferents espais, no aules, on es convida a la lectura, art, fusteria, escriptura, matemàtiques, cuina... i els mestres actuen com a guies, sempre atents a les seves necessitats i incentivant-los a assolir nous reptes.
Els nens parlen, caminen, riuen mentres fan les seves tasques, és bonic veure com s'ajuden entre ells i com sense la necessitat de cridar l'atenció tots els nens van acabant les seves tasques.
Material de fusteria |
Material Montessori |
L'escola dóna molta importància als diferents llenguatges, hi ha un taller de música amb diferents intruments com una bateria, piano, guitarra, també hi ha un taller d'art on realitzen llibretes, fan mitja, ganxet,... també tenen un espai pel cos on realitzen activitats de moviment i autoconeixement del cos,...
Els materials que utilitzen són prou simbòlics, no tenen llibres de texte, cada nen té una llibreta i els llapiços i el material divers ho administra l'escola. Al taller de matemàtiques els alumnes s'ajuden amb els materials de Montessori. Cadascú té una fitxa amb operacions a realitzar que van apuntant a la seva llibreta.
Estic contenta d'aquesta gran oportunitat de veure un altre metodologia tan diferent a l'escola tradicional, m'agradaria poder aprofundir una mica més i poder observar de prop aquesta nova manera de fer ja que em queden dubtes de l'efectivitat de tots els mètodes. Però d'una cosa estic segura, que aquesta pràctica afavoreix una intel·ligència generadora que potencia als infants a esdevenir éssers capaços, segurs, competents i feliços.
És una escola on els alumnes van contents a aprendre i on se'ls dota d'unes habilitats que els hi serveix per gaudir de l'aprenentatge que continuaran fent al llarg de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada