Pati de l'escola |
Primerament, des de fóra de l'escola no ens adonavem del tresor que trobariem a l'interior, a dalt d'un carrer que fa pujada, l'escola Estel amb la seva entrada semblant a la d'una casa particular i amb un altre col·legi més gran tot just davant passa totalment desaperçabuda. Per contra, un cop que passem "el tunel" tal i com el va descriure Jose Ramon, arribem al veritable edifici i pati interior de l'escola. El primer que es respira en aquesta escola és traquilitat, caliu familiar i estima cap als nens.
Jose Ramon ens va convidar a seure en una classe i ens va explicar amb ajuda d'un power point els idearis de l'escola i les seves metodologies.
Els punts més forts d'aquesta escola són projectes innovadors com per exemple els grups unitaris a educació infantil i primers cursos de primària. Aquests grups unitaris consisteixen en fer classes barrejades de P3 P4 i P5 pels matins, afavorint així l'aprenentatge col·laboratiu entre els alumnes i fins i tot fan l'assignatura de plàstica P5, 1r i 2on de primària junts per així fer un pont entre l'escola infantil i la primària, afavorint que els nens s'acostumin als nous professors i noves aules.
En relació a infantil aquesta activitat és molt significativa sobretot per al primer trimestre de P3, ja que de cop es troben amb 25 nens nous i una sola mestre que moltes vegades no pot arribar a donar l'atenció que aquests nous alumnes necessiten. Realitzant aquesta activitat, es reparteixen 8 alumnes per classe, la mestra pot donar una millor cobertura i a més els nens es poden anar familiaritzant més ràpidament veient com s'ho passen de bé els seus companys més grans.
De tota manera, per les tardes fan classe per edats per afavorir un aprenentatge més centrat en el curriculum centrat a cada edat.
Un altre punt a destacar seria la participació de les families. Aquesta escola es va fundar per una cooperativa de pares al 1974 passant a pertànyer a l'escola pública al 1988. Degut a aquest inici, l'AMPA té un paper molt important i els pares s'impliquen molt en l'educació dels infants, fins i tot hi han dos mestres de l'antiga cooperativa contractats directament per l'AMPA símbol del valor que donen a la formació dels seus fills que prefereixen estalviar-se l'inversió en llibres de text fent que els llibres passin d'un curs a un altre i decidir invertir en alló que consideren més important.
Els pares participen als tallers de plàstica, fan bricolatge per tota l'escola tractant de soplir alló on l'administració pública no hi arriba, s'encarregen d'un taller d'hort i jardineria amb els alumnes de 3r i 4rt, taller de teatre,... fins i tot tenen dos dies per a dinar a l'escola (cuina pròpia i totalment transparent) junt amb els nens.
Un altre tret que m'agradaria destacar de tots els que ens va explicar el director, és l'organització d'una assamblea amb els delegats de cada clase on decideixen diferents temes que els hi interessen millorar a l'escola. Per exemple van demanar una xarranca i l'escola els hi va fer un retorn d'aquesta proposta concedint aquest espai. Considero que és una bona pràctica ja que fomenta el rol actiu de l'infant al mateix temps que se li fa veure alló que toca i alló que no.
L'Estel-Guinardó és una escola amb uns idearis molt clars, amb l'objectiu prioritari de fer ciutadans per aixó fomenta que els seus alumnes estiguin en relació amb l'entorn realitzant excursions, colònies, reciclant,... també en relació amb el seu barri, les families, afavorint un àmbit de cooperació i respecte. Per exemple, l'escola deixa a lliure disposició el pati de l'escola per a celebrar festes d'aniversari amb l'unica condició que el nen ha de convidar a tots els seus companys de classe. És una mostra d'aprofitament de l'espai public afavorint un ambient familiar i de germanor.
Escoles públiques com l'Estel són exemples a seguir d'una bona pràctica i d'una lluita activa per assolir aquells idearis en que creiem que una escola de qualitat hauria de cimentar-se amb valors com la convivència i el respecte.
En relació a infantil aquesta activitat és molt significativa sobretot per al primer trimestre de P3, ja que de cop es troben amb 25 nens nous i una sola mestre que moltes vegades no pot arribar a donar l'atenció que aquests nous alumnes necessiten. Realitzant aquesta activitat, es reparteixen 8 alumnes per classe, la mestra pot donar una millor cobertura i a més els nens es poden anar familiaritzant més ràpidament veient com s'ho passen de bé els seus companys més grans.
De tota manera, per les tardes fan classe per edats per afavorir un aprenentatge més centrat en el curriculum centrat a cada edat.
Un altre punt a destacar seria la participació de les families. Aquesta escola es va fundar per una cooperativa de pares al 1974 passant a pertànyer a l'escola pública al 1988. Degut a aquest inici, l'AMPA té un paper molt important i els pares s'impliquen molt en l'educació dels infants, fins i tot hi han dos mestres de l'antiga cooperativa contractats directament per l'AMPA símbol del valor que donen a la formació dels seus fills que prefereixen estalviar-se l'inversió en llibres de text fent que els llibres passin d'un curs a un altre i decidir invertir en alló que consideren més important.
Mural pintat per pares i fills i xarranca demanada a l'assamblea de delegats |
Un altre tret que m'agradaria destacar de tots els que ens va explicar el director, és l'organització d'una assamblea amb els delegats de cada clase on decideixen diferents temes que els hi interessen millorar a l'escola. Per exemple van demanar una xarranca i l'escola els hi va fer un retorn d'aquesta proposta concedint aquest espai. Considero que és una bona pràctica ja que fomenta el rol actiu de l'infant al mateix temps que se li fa veure alló que toca i alló que no.
Estel fet per alumnes, pares i mestres |
Escoles públiques com l'Estel són exemples a seguir d'una bona pràctica i d'una lluita activa per assolir aquells idearis en que creiem que una escola de qualitat hauria de cimentar-se amb valors com la convivència i el respecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada